aly dijkman, communicatiecoach

voor training & coaching in welzijn en gezondheidszorg

omgaan met onverwachte gebeurtenissen

Onverwachte gebeurtenissen die de dagelijkse gang van zaken doorkruisen – en je agenda – en die een beroep doen op jouw vermogen je aan te passen, dat overkomt ons allemaal wel eens in het leven. Voor mezelf was het deze maand wel echt raak, onverwacht moest ik een ingreep ondergaan aan mijn knie. Aan de ene kant fijn omdat het de pijn zou wegnemen, aan de andere kant lastig want hoe gaat het dan met werken, hoe regel ik dat in de thuissituatie, wat kan ik dan wel en wat zijn de beperkingen? En natuurlijk ook de vraag: lukt het mij om zaken tijdelijk los te laten en me over te geven en tijd en ruimte te nemen voor herstel.
Hoe zit dat bij jou? Hoe ga jij om met onverwachte gebeurtenissen? Vind je het lastig om zaken over te dragen aan iemand anders of het nu je partner of collega is of wil je graag controle houden door overal en nergens briefjes met aanwijzingen neer te leggen? Ieder van ons gaat er anders mee om.
Er wordt sowieso een beroep gedaan op jouw flexibiliteit. Hoe soepel ben jij in het aanpassen aan de veranderde situatie, zelfs wanneer deze tijdelijk is. Lukt je dat uberhaupt of gaat het je moeizaam af?
Wat gebeurt er met jou wanneer je met iets onverwachts geconfronteerd wordt? Blijf je kalm en handel je dit rustig af of stijgt je stressniveau en ga je in de reactieve stand? Het kan gebeuren dat je direct in de stress schiet. De oorzaak van je stress is niet de onverwachte gebeurtenis, maar het gevoel dat je de controle verliest over wat je die dag nog te doen hebt of gepland had.En controle loslaten is iets wat voor velen van ons een lastig punt is. Met name vrouwen hebben er een handje van om veel zaken onder controle te willen houden.
Laten we teruggaan naar wat mij overkwam. Wat gebeurt er als ik over alle facetten controle wil houden?
– orders roepen vanaf de bank
– checken bij anderen of ‘iets’ wel gebeurt is
– overal mee bemoeien
– minimaal 3 x daags agenda checken
– minimaal 5 x daags email checken
– sociale media bijhouden en zo nodig posten op facebook
– bezoek alleen op afspraak
– dagplanning maken
– etc.
Hoe kom ik dan in vredesnaam nog toe aan rust en ruimte om te herstellen? En hoe is het voor degene die enkele mantelzorgtaken voor me doet of werkzaamheden overneemt? Als ik zo een rijtje opschrijf word ik al moe van mezelf. En ik denk niet er een leukere huisgenoot of collega van te worden, ik transformeer tot een irritante bemoeial!
Maar…. hoe kan ik me dan wel overgeven?
Eigenlijk begint het met een woord: VERTROUWEN. Vertrouw erop dat de ander kan doen wat normaliter jouw taak is. Het kan zijn dat deze taak dan anders uitgevoerd wordt, maar alla, dat is dan maar even zo. Vertrouw erop dat een ander ook inzicht heeft in zaken en prima in staat is om op zijn of haar eigen wijze te handelen.

En, hoe zit dat bij jou, lukt het om vertrouwen te hebben wanneer er een onverwachte gebeurtenis plaatsvindt die jou hele dag/dagen op de kop zet? Of vind je het best wel lastig om flexibel om te gaan met onverwachte zaken.
Neem gerust contact met me op als je wilt leren meer of weer vertrouwen in een ander te krijgen. Je kunt me bellen op 0622405368 of vul het contactformulier in.