Waar krijg jij positieve energie van?

Soms zit het even niet mee. Dan voel je je lusteloos en vermoeid. Je hebt nergens zin in en wilt het liefst met rust gelaten worden.
Voor mij gold dat vorige week. En het begon op de beroemde blue monday (dit jaar 18 januari). Het hield zo’n 5 dagen aan. Dus in plaats van een blue monday overkwam mij een blue midweek (met dank aan Joke voor deze term). En op dag 6 voelde ik me gelukkig een stuk beter. Op dag 7 was ik er weer helemaal.
Ik vond het best lang duren. Af en toe overkomt het mij dat ik me wat minder happy voel. Dan is het over het algemeen met 2 dagen bekeken. En ik denk niet de enige te zijn die hier af en toe last van heeft. Daarbij ben ik me ervan bewust dat het leven niet altijd even vrolijk is en ook mindere dagen kent.
Het jezelf ‘in een dipje’ voelen heeft te maken met een laag energieniveau. Hoe krijg je nu zo’n lage energie en wat kun je doen op dit op te peppen?

Een laag energieniveau heeft vaak te maken met voedingbewegen en de manier waarop je naar het leven kijkt. Als je weet dat 70 % van de huisartsbezoeken met slechte voedingsgewoontes te maken heeft, dan is het goed eerst naar je voeding te kijken. Een paar belangrijke  vragen hierbij:
– neem je elke ochtend een eiwitrijk ontbijt?
– drink je voldoende water (minimaal 11/2 liter per dag)
– eet je om de 21/2 tot 3 uur iets om je bloedsuikerspiegel op peil te houden?
– snaai je? (bijvoorbeeld rond 1100 of 1600 uur)?
– eet je voldoende gevarieerd?
– eet je verse produkten?
– neem je vaak gemaksvoeding (kant-en-klaar; pizza; patat met …;)
– eet je volkoren produkten?
– snoep je?
– eet je dagelijks fruit?
En zo zijn er nog veel meer vragen die voeding betreffen.
Binnen mijn werk laat ik klanten vaak een voedingsdagboekje bijhouden. Dat maakt het heel inzichtelijk om te zien wat er nu werkelijk gegeten en gedronken wordt op een dag. En van daaruit kan ik dan een advies op maat geven.
Het helpt sowieso om zelf een voedingsdagboekje bij te houden. Ennuh… dan wel eerlijk opschrijven wat je allemaal eet en drinkt.
Als je weet dat o.a. stress ervoor kan zorgen dat je meer gaat eten / snoepen – met alle gevolgen van dien – dan is dit wellicht het moment om te kijken of en hoeveel stress je ervaart. Want stress geeft ook vermoeidheidsklachten en verminderde energie.

Het dagelijks bewegen is voor een gezonde geest en lichaam heel belangrijk. Het wordt niet voor niets gepropageerd door de overheid om 30 minuten per dag te bewegen. Hieronder staat op een rijtje wat wandelen voor je doet (uit: Leef.nl)
– goed voor de MENTALE GEZONDHEID. Je loopt de spanning en stress eruit
– vermindert kans op ALZHEIMER met 50 %
– het EVENWICHT wordt getraind, je voorkomt vallen
– bevordert de SPIJSVERTERING
– je HUID wordt er mooier van
– sterkere BOTTEN, minder kans op osteoporose
– versterkt je BEENSPIEREN
– verhoogt de STOFWISSELING, dus voorkomt en bestrijdt overgewicht
– gezondere BLOEDDRUK en CHOLESTEROL
– preventieve werking tegen DIKKE DARMKANKER
– betere gezondheid van het HART
– minder risico op GLAUCOOM
– de helft minder kans op VERKOUDHEID
Dat laatste willen we allemaal wel in deze tijd van het jaar met een griepgolf…
Het mooie van bewegen is dat het wat energie neemt, en aan de andere kant heel veel energie geeft. Dus ga erop uit, kleed je op het weer dan kan het elke dag. Alleen al een half uurtje wandelen per dag kan je zo goed doen.

Door positiever naar het leven te kijken, creeer je energie. Een paar manieren om dat te doen zijn o.a.:
– genieten van kleine dingen
– trots zijn op jezelf, op wat je gedaan hebt.
– ga bij jezelf na wat je fijn vindt om te doen en doe dat (meer)!
– tel je zegeningen
– accepteer dat nare dingen en teleurstellingen bij het leven horen

Wat denk je? Gaat dit je lukken? Of heb je behoefte om hier verder mee aan de slag te gaan? Je kunt contact met me opnemen via het contactformulier of telefoonnummer 0622405368.

Reacties

Boukje v.d mei:
31 januari 2016 om 18:41

Hallo Aly, dank je wel voor maandelijkse nieuwsbrief. iK geniet van de verschillende bijdragen en lees ze graag. Groet van je buurvrouw Boukje

Reageer