Wat je beter niet kunt zeggen….

Onlangs werd een lijst bekend gemaakt met 11 dingen die slimme mensen beter niet kunnen zeggen op het werk. Mijn lezers schat ik in als slimme mensen. Vandaar dat ik dit graag met jullie wil delen. Niet alleen delen, ook met wat uitleg waarom je dit beter niet kunt zeggen.
Nieuwsgierig geworden?
De lijst is samengesteld door dr. Travis Bradberry en gepubliceerd op Linkedin.
Sommige dingen kun je beter niet zeggen op het werk. En waarom niet?
– deze zinnen hebben een bepaalde kracht. Ook al zijn de woorden die je zegt waar, jij wordt er op aangekeken.
– je kunt ze niet terugnemen als je ze eenmaal uitgesproken hebt.
– het gaat niet over een ‘slip of the tongue’ of een politiek niet correcte uitspraak. De meeste schade komt door de subtiele opmerkingen. Die kleuren je als niet competent en met gebrek aan vertrouwen.
– het maakt niet uit hoe talentvol je bent en hoe je carriere er uitziet, de negatieve gevolgen zijn groot na zo’n uitspraak

Deze zinnen komen het meest voor:
1. Het is niet eerlijk.
Iedereen weet dat het leven niet eerlijk is. Als je dit zegt suggereer je dat het leven wel eerlijk zou moeten zijn. Je komt naïef en onvolwassen over.
Wanneer je jezelf niet voor gek wil laten staan is een andere houding nodig. Blijf bij de feiten en wees constructief. Als je bijvoorbeeld een leuke klus niet hebt gekregen, kun je vragen wat daar de reden van is. Vraag waarom jij niet de beste was, zodat jij aan je verbeterpunten kunt werken.
2. We hebben het altijd op deze manier gedaan
Wanneer je dit zegt laat je weerstand tegen veranderingen zien en wellicht ook een luiheid. Je werkgever kan zich afvragen waarom jij geen stappen hebt bedacht om zaken te veranderen of in een verbeterde versie uit te voeren. Er is altijd een beter manier om dingen te doen!
3. Geen probleem.
Door dit te zeggen impliceer je dat de vraag die aan jou gesteld wordt eigenlijk wel een probleem had moeten zijn. Beter is het om te zeggen ‘dat doe ik graag’ of ‘ik zorg dat het in orde komt’. Het is een subtiel verschil in communicatie met een grote invloed op de ander.
4. Ik geloof…./Het is misschien een raar plan…./Ik ga een domme vraag stellen
Deze uitspraken laten zien dat je weinig zelfvertrouwen hebt. Je maakt jezelf klein. Zodoende verliezen de mensen met wie je spreekt het vertrouwen in jou. Je komt sterk over door bijvoorbeeld te zeggen: ‘ik heb me hier nog niet voldoende in verdiept’ of: ‘dat ga ik doen en ik kom er op terug’.
5. Dat is met een minuutje klaar.
Dit ondermijnt je eigen vaardigheden en het lijkt of jij door deze taak heenvliegt. Beweer dit nooit, tenzij je het echt in een minuut kan doen.
6. Ik zal het proberen.
Dit klinkt niet echt of je er vertrouwen in hebt dat je het kunt. Het lijkt er ook niet op dat je je hier hard je best voor gaat doen. Beter is om dit sterk op te pakken: ik ga het doen!
7. Hij is lui / niet competent / een eikel
Kleinerend of minachtend over je collega’s spreken is een faut pas. Dit kun je beter niet doen. Als het klopt, dan weten de anderen het ook wel. Over het algemeen sta je straks zelf bekend als die …… Op elke werkplek vind je wel mensen die niet competent zijn of zich lomp en onheus gedragen. Als het je niet lukt om dit gedrag te helpen veranderen, laat het dan. Door negatieve opmerkingen over anderen te maken lijkt het of je wilt laten zien hoe goed jij wel niet bent. Als een boemerang komt dit terug in de vorm van negatieve opmerkingen over jou.
8. Dat staat niet in mijn taakomschrijving.
Het lijkt er op dat je alleen het minimale wilt doen om betaald te krijgen. Niet handig voor baanzekerheid! Als je baas jou vraagt iets te doen en het past niet bij je positie, doe het dan zo enthousiast mogelijk. Ga op een later moment wel in gesprek met je leidinggevende om over jouw plaats in het bedrijf te praten. Vraag daarbij of jouw werkinhoudelijke taken herzien moeten worden. Dit voorkomt dat je als een wat sneu persoon gezien wordt. En tevens maak je duidelijk voor de lange termijn wat wel en niet door jou gedaan moet worden. Voorbeeld hierbij is een leidinggevende die jou steeds vraagt om koffie/thee/broodjes te halen. Wanneer je niet in de catering of bedrijfskantine werkt, is het de vraag of jij dit zou moeten doen.
9. Het is niet mijn fout.
Ontkennen dat jij er bij betrokken bent, is geen goed plan. Als je erbij betrokken bent: erken het! Zo niet, kijk dan objectief en rustig naar de situatie. Blijf bij de feiten en laat je collega’s hun eigen conclusies trekken.
10.Ik kan het niet.
Dit is het vervormde zusje van ‘het is niet mijn fout’. ‘Ik kan het niet’ wordt vaak gehoord als: ‘ik wil het niet’m . Al het je echt niet lukt omdat het jou aan vaardigheden ontbreekt, bedenk dan een alternatieve oplossing. Vraag bijvoorbeeld om hulp van een ervaren iemand.
11.Ik haat mijn werk.
Door dit te zeggen kom je over als een negatieve persoon. Tevens gaat hierdoor de groepsmoraal naar beneden. Werkgevers herkennen deze mensen snel. Ze weten dat er altijd genoeg enthousiaste vervanging te krijgen is.

En weet je wat grappig is? Je kunt de meeste zinnen zo op je privéleven leggen. Dan geldt eigenlijk precies hetzelfde. Is dat herkenbaar voor je? Heb je de neiging om je achter een van deze uitspraken te verschuilen? En zou je dat willen veranderen?
Neem dan contact met me op via het contactformulier of via telefoonnummer 0622405368.

Een fijne dag!

Reageer