Midlife stress: een kijkje achter de schermen van een vrouw

Stress, wie kent het niet? Vorige week nog toen ik dacht de nieuw e-zine klaar te hebben en bleek dat ik alle informatie met 1 druk op de knop verwijderd had… Vandaar dat deze nieuws e-zine iets later bij je komt.

We kennen allemaal de midlifecrisis die blijkbaar bij veel mannen langskomt. Maar de midlife stress van vrouwen, heb je daar wel eens van gehoord? Vrouwen zijn een ster in het vele ballen in de lucht houden. We streven er naar de beste partner, moeder, werknemer, vrijwilliger, kok, gastvrouw, zus etc. te zijn. En dat levert stress op. De midlife stress bij vrouwen begint al rond 35 jaar. We moeten zoveel en we willen het graag goed doen. Herkenbaar?

Stress, we hebben er allemaal wel eens last van. Het hoort bij het leven, en is nooit helemaal uit te bannen. Maar wat is stress eigenlijk? Wat zijn enkele veel voorkomende oorzaken van stress? Wat te doen als de situatie zo erg wordt dat je klachten krijgt? Je kunt stress de baas worden. Ik eindig met een paar praktische tips die je wellicht kunnen helpen.

Wat is stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress is niet per definitie ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een examen, optreden, sollicitatiegesprek of andere gebeurtenis. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren en geconcentreerd kunt werken. Zodra de gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af.

Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid, daarbij spelen zich allerlei lichamelijke processen af. En wanneer de spanning afzakt herstelt het lichaam zich.

Als de stress lang duurt, is er meer tijd nodig om te herstellen. Ook als er veel momenten van stress zijn, is er wellicht te weinig tijd om tussendoor te herstellen. Dus als stress te lang aanhoudt, te vaak voorkomt en/of te groot is, is er onvoldoende gelegenheid om tussentijds te herstellen. Dan is er sprake van ongezonde stress.

Oorzaken van stress

–          Werk

De belangrijkste oorzaken zijn werkdruk en verantwoordelijkheid[1].  kan tot gevolg hebben dat bijvoorbeeld werkende ouders weinig energie overhebben voor hun gezin. Zware stress kan op het gezondheidsvlak bijzonder schadelijk zijn en iemand in een spiraal van chronische ziekten doen belanden, zoals hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes 2, ook wel welvaartsziekten genoemd.

–          Alleenstaande ouder

Ook alleenstaande ouders ondervinden enorm veel stress terwijl ze in de behoeften van hun gezin proberen te voorzien. Vroeg opstaan om het ontbijt klaar te maken, de kinderen aankleden en naar school brengen, haasten om op tijd op het werk te zijn en dan nog aan de eisen van de baan voldoen. Dat alles kan de alleenstaande ouder lichamelijk en emotioneel uitputten. Ook als de werkdag erop zit begint de stress van voren af aan.

–          Communicatie

De gezinskring zou vrij moeten zijn van stress, maar meestal heeft men daar het meest met stress te maken. “Echtparen die strubbelingen hebben of als vijanden tegenover elkaar staan noemen gebrek aan communicatie de meest voorkomende oorzaak van onenigheid”, aldus het boek Survival Strategies for Couples. En ook dat levert weer stress op. Vaak verwachten vrouwen dat hun partner intuïtief begrijpt wat ze bedoelt. De meeste mannen begrijpen je beter als je duidelijk zegt wat je bedoelt.

–          Privé sfeer

Voornamelijk gebrek aan nachtrust en gepieker over de relaties worden in het onderzoek  genoemd[2] met als gevolg bij voornamelijk vrouwen  klachten als hoofdpijn en snel geïrriteerd zijn, naast slecht slapen.

Nuttige tips

  • Sporten helpt je spieren te ontspannen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel sporten, minder stress hebben.
  •  Doe ontspanningsoefeningen. Kijk wat je hebt aan yoga of meditatie. Een leuke gratis app is Yoga with Tania Lite, hiermee kun je 10 oefeningen leren.De app Mindfulness bied je verschillende meditaties om ‘in het moment’ te zijn (€ 1,79)
  • Gezond eten en niet roken en drinken bevordert het ontspanningsvermogen.
  • Neem de tijd om te ontspannen. Neem soms eens een pauze waarin jeeven helemaal niets of totaal iets anders doet. Afwisseling voorkomt stress.
  • Durf ‘nee’ te zeggen als je voelt dat u iets niet aankunt of niet wilt. Het is leuk dat iedereen je aardig vindt, maar in de eerste plaats moet je denken om wat goed is voor jou.
  • Maakt lijstjes. Schrijf op wat je gaat doen de komende dag en schrap wat niet nodig is, bijvoorbeeld 10 x per dag je mail controleren.
  • Ga in gesprek met je leidinggevende of collega’s als er problemen zijn en probeer er samen uit te komen.
  • Zoek hulp als je er alleen niet uitkomt, er zijn allerlei mogelijkheden, zoals  relatietherapie of een sociale vaardigheidstraining. Ook een coach kan je helpen de stress onder controle te krijgen.

Onthoud dat niemand perfect is! Je kunt niet altijd alles goed doen en overal aanwezig zijn. Als je een keer iets minder goed doet, vergaat de wereld heus niet.

Aanbod:

Loopt de stress over je schoenen en wil je dat graag verminderen? Maak dan vrijblijvend een afspraak met mij voor een intakegesprek.  Over het algemeen zijn er 4 tot 6 gesprekken nodig om echt een stapje terug te doen en je stress te beheersen. Neem contact op via telefoon 0622405368 of via het contactformulier.

 

[1] Bron: Agis zorgverzekeringen
[2] Bron: Agis zorgverzekeringen