Balans in je lijf

Wat is het toch heerlijk wanneer je lijf in balans is! Af en toe ervaar je die momenten dat alles gaat zoals het gaat, stroomt zoals het hoort te stromen en zo geweldig voelt. Ieder stukje valt op zijn plaats en jij voelt je tevreden en gelukkig.
Helaas hoeft er maar ‘dat’ te gebeuren en die balans met het bijbehorende gevoel is weg. Wat jammer nou, want je wilt wel langer in die flow zitten.
Balans willen we graag op allerlei gebied, daarbij is ons lijf een goede graadmeter. Met name vrouwen hebben de neiging erg kritisch naar zichzelf te kijken, met en zonder spiegel. Een ander vindt dat we er goed, mooi, leuk of verzorgd uitzien en wij denken: heeft ie zeker die pukkel, rode vlekken, stomme haar, dikke kont niet gezien. Want vrouwen zijn snel ontevreden over hun lichaam en hoe ze eruit zien.
Wat maakt nu dat je uit balans raakt en hoe krijg je een redelijke balans terug?
Zoals jullie weten ben ik integraal leefstijlcoach. Dit betekent dat ik naar het totale plaatje kijk en niet alleen naar beweging, voeding en ontspanning. Dat totale plaatje behelst niet alleen het fysieke deel, maar ook het emotionele, spirituele en denkgedeelte. Dit keer wil ik het emotionele en fysieke deel eruit lichten.
Het begrip emotie-eten is bekend. Het betekent niet meer of minder dat je in situaties waarbij emoties te pas komen – zoals bijvoorbeeld problemen in relaties, op het werk, ziekte en overlijden – jij op een bepaalde manier reageert. Dat kan zijn door te gaan eten het kan ook zijn door niet te (kunnen) eten. Bij zeer stressvolle en emotionele situaties is dat ook begrijpelijk op dat moment.
In de praktijk zie ik vaak dat mensen er een gewoonte van gemaakt hebben (weliswaar onbewust) om elk probleem(pje) of elke tegenslag als het ware op te lossen met eten (of niet eten). Zo wordt ook de verbinding tussen het emotionele en fysieke deel duidelijk. Daarnaast spelen nog andere factoren een rol. Chips bijvoorbeeld activeren een stof in je hersenen die aangeeft dat je nog ‘honger’ hebt. Logisch dat jij die hele zak leeg eet. Chocolade bijvoorbeeld smelt op 35 graden, dat geeft een koele sensatie in de mond wat aangenaam is. En ja, dan is de verleiding wel erg groot…
Hoe doe jij dat eigenlijk? Herken je hier iets in? Het kan lastig zijn om onder ogen te zien dat jouw overgewicht is ontstaan door problemen in het emotionele deel. Ben jij zo’n emotie-eter (bewust of onbewust) en heb jij de neiging steeds maar van alles in je mond te stoppen zonder dat je nu echt trek hebt, dan helpt het om de oorzaak te achterhalen. Vaak hoor ik mensen zeggen: ik zit niet lekker in mijn vel en vervolgens gaan we dan op zoek naar WAT er niet lekker zit. Heb je daar een antwoord op dan kun je aan de slag.
Het goede nieuws is dat elk aangeleerd gedrag kan veranderen. Dit kost je wel tijd want gedrag is niet binnen een week veranderd. Je hebt er per slotte ook lang over gedaan om het aan te leren. Het kost je minimaal 3 tot 6 maanden om de nieuwe gewoonte eigen te maken.

Hieronder wat een top 3 met praktische tips wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je steeds weer gaat eten:
1. Bedenk voor je naar de (koel)kast loopt of je echt trek hebt. Denk na over de reden dat je nu per se wilt snaaien.
2. Stel het moment 15 minuten uit. Het helpt wanneer je even iets anders gaat doen, een eindje wandelen, was sorteren, tuinieren, etc. Je zult zien dat de noodzaak er dan niet meer is.
3. Maak een (wekelijkse) boodschappenlijst met gezonde producten en wijk daar niet van af. Want wat niet in huis is, kun je ook niet opeten! Laat je niet verleiden door aanbiedingen.
Deze kleine ingrepen kunnen al voor resultaat zorgen!
Daarnaast gaat het om de oorzaak van jouw gedrag. Weet je zelf wat die oorzaak is of heb je even hulp nodig om daar achter te komen? Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvende intake via 0622405368 of het contactformulier.

De volgende e-zine borduur ik voort op dit onderwerp en komt het gedachten gedeelte aan bod.
Het is fijn als je mij laat weten wat je van mijn blog vindt.

Alvast een fijne maand gewenst!