Aan de slag bij tegenslag

Af en toe zijn er van die periodes dat het lijkt of alles tegenzet. Mijzelf is dat ook overkomen. Problemen met de knie, simpelweg een meniscusscheur. Die scheur leidde tot twee knieoperaties en de nodige beperkingen wat betreft bewegen. Nu houd ik heel veel van bewegen, zoals wandelen, fietsen, fitness en zwemmen. Wanneer dat gedurende langere periode niet mogelijk is, slaat de frustratie toe. Je kunt jezelf kwellen met de gedachte dat het nooit meer goed komt en uit frustratie gaan snaaien. Dat heb ik natuurlijk ook gedaan.

Inmiddels denk ik (wetende dat DE KNIE voor beperkingen blijft zorgen): hoe ga ik hier anders mee om? Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat deze knie door mij geaccepteerd wordt zodat ik me er niet meer aan erger maar hem ga koesteren? Kortom: hoe ga ik mijn bezigheden aanpassen aan wat wél mogelijk is? Neem maar van mij aan dat het niet makkelijk is, dat weet je niet binnen een dag. Dit is een proces waar aan gewerkt moet worden. Uiteindelijk helpt het om mezelf weer krachtig en in balans te voelen.

Hoe is dat voor jou? Herken je dat gevoel dat het lijkt of het tegenzit? En herken je het patroon van frustratie en snaaien? In plaats van snaaien kun je ook snauwen zetten. Want frustratie leidt vaak tot ergernis en korte lontjes….. En toch wil je graag een leuk mens, moeder, partner, vriendin en buurvrouw zijn. Hoe dat te bereiken in 3 stappen?

Allereerst is het belangrijk dat je weet wat tegenzit en wat het me jou doet. Kijk kritisch naar jezelf en leg de vinger op de zere plek. Ja, dat voel je want het doet zeer. Maar hierin eerlijk zijn is van het grootste belang!

Ten tweede de vraag aan jezelf: wat ga ik hiermee doen? Hoe ga ik het aanpakken? Wie heb ik daar voor nodig? Je hoeft namelijk niet alles zelf te doen. Het kan heel fijn zijn om dit te delen met een partner, vriendin of familielid. Laat hen meedenken in deze fase.

Het derde en laatste punt is: hoe ga ik het uitvoeren? Geloof me, dat is best nog lastig. Want als het denkproces in je hoofd is afgerond en het is helder wat je wilt, dan zal het ook nog gedaan moeten worden. Maak dus een plan. Het werkt goed om een concreet doel te hebben. Bijvoorbeeld: ik wil over 4 weken ……… bereiken. En vervolgens hoe je dat gaat doen.

Jouw doel hoeft helemaal niet groot of hoog gegrepen te zijn. Kleine stappen werken vaak het beste. Je weet ook wel dat je niet in een stap van beneden aan de berg naar de top kunt komen. En een berg omhoog loopt niet langs een strakke lijn of pad. Nee, er zijn veel bochten, soms zelf haarspeldbochten zodat het lijkt of je niet vooruit komt. En dan opeens sta je op de bergkam en heb je weer zicht op de top. Met andere woorden: het bereiken van je doel gaat niet zomaar, er zullen obstakels zijn. Maar wanneer jij gelooft in jouw doel, en het is bereikbaar en jij wilt het, dan zul je het zeker halen.

Vind je het lastig om hier alleen mee aan de slag te gaan of je doel te bepalen, dan kan ik je daarbij ondersteunen. Je kunt kiezen voor een individuele traject of samen met anderen aan de slag te gaan tijdens een serie workshops. Het kan heel plezierig zijn je gesteund te voelen door anderen, lotgenoten.

Binnenkort start ik met de workshopserie Vit@al! in Emmeloord. (ook mogelijk in andere plaatsen). Je kunt je opgeven tot uiterlijk zondag 28 september 2014 12.00 uur!

Vit@al! is een vitaliteitsprogramma van negen maanden (2-wekelijkse workshops gedurende zes maanden plus een terugkombijeenkomst na negen maanden), waarbij je bewust wordt gemaakt van de ingrediënten van een gezonde actieve leefstijl.

Daarnaast word je begeleid bij het realiseren van je persoonlijke doelstelling, bijvoorbeeld een stabiel en gezond gewicht, een betere (werk-privé) balans en meer vitaliteit. Belangrijk is dat je met dit programma met name werkt aan de oorzaken van je disbalans en niet alleen aan de gevolgen, zodat duurzame resultaten behaald kunnen worden.

Gedurende twaalf workshops van 1,5 uur werk je in groepsverband aan je persoonlijke doelen, aan meer balans en vitaliteit. Je ontvangt een persoonlijk intakeboekje, wat je invult voor aanvang van de eerste bijeenkomst. Dit intakeboekje bestaat uit een vragenlijst, een balanstest en een leefstijl- en voedingsanalyse. Tijdens een kort kennismakingsgesprek bespreek je samen met de trainer je gewenste resultaten. Tevens vindt er een lichaamsmeting plaats.

Tijdens deze workshops werken we o.a. aan Belang van goede eiwitten, Koolhydraten en Vetten, Effectief omgaan met Emoties, Pro-activiteit, Stofwisseling en Spijsvertering, Assertiviteit en Grenzen stellen Beweging en ontspanning, Kwaliteiten en valkuilen.

Drie maanden na afloop van dit traject vindt er een terugkomsessie plaats waarin de resultaten besproken worden en uitgebreid stil wordt gestaan bij de borging voor de toekomst.

Is de verandertijd voor jou gekomen?

Ben je ook zover dat je nu eindelijk die stap wilt maken? Wil je aan de slag om het nu anders te doen? Verlang je naar een betere balans in jouw leven? Meld je dan aan voor dit vitaliteitsprogramma. Gun jezelf dit cadeau! Vit@al! is voor vrouwen en mannen, voor jong en oud.

Wanneer, waar en kosten?

De workshopVit@al! start op dinsdagavond 30 september 2014 van 19.30 tot 21.00 uur. Zie hier voor verdere data.

De locatie is het buurthuis Espelervaart, Atlantischestraat 18 te Emmeloord.

De kosten van dit vitaliteitsprogramma bedragen € 175,- incl. btw. Inbegrepen in dit tarief is:

Deelname aan de 12 workshops;
Balanstest en Leefstijl- en Voedingsanalyse;
3 lichaamsmetingen (aan het begin, halverwege en aan het einde van het traject);
Intakeboekje, cursusmap, koffie/thee/water;
Kort individueel kennismakingsgesprek;
Terugkomsessie 3 maanden na afloop van de laatste workshop;
Aanmelden en verdere informatie via het contactformulier. Ik hoop je gauw te ontmoeten!